خازنها، ترانسفورماتورها و کابلها فقط بخشی از ضایعات الکتریکی و الکترونیکی ما هستند. امروزه تا 50 میلیون تن از این ضایعات در دنیا تولید شده است.

اروپا تصمیم به پاکسازی و بازیافت این مواد گرفته است.

فرانسه هم در نظر دارد تا سال 2014 میلادی، به ازای هر نفر، 10 کیلو گرم از این مواد را جمع آوری کند.

لتیسیا وارزه مسئول منطقه ای سازمان موسوم به اکو سیستم” در این باره می گوید: در سال 2009 جمع آوری مواد ضایع الکترونیکی به میزان 6 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال رسید. در حالی که میزان ضایعات تولید شده به ازای هر نفر 15 یا حتی 20 کیلو گرم بوده است. به عبارت دیگر، ما هنوز نتوانسته ایم حتی نصف میزان ضایعات تولید شده را نیز جمع آوری کنیم.”

زندگی دوم وسایل الکتریکی و الکترونیکی دراین مراکز جمع آوری، آغاز می شود.

برای مثال، در یکی از زباله دانی های بزرگ مواد الکترونیکی در منطفه لورن درشمال شرق فرانسه، تبلیغات زیادی برای بالا بردن آگاهی مردم نسبت به اهمیت جمع آوری و بازیابی این ضایعات صورت گرفته است.

تمام ضایعات الکتریکی و الترونیکی که روزانه جمع آوری می شوند، به این مرکز آورده می شوند.

اولین کاری که بر روی آنها صورت می گیرد، قرار دادن آنها در بسته هایی است که بتوان آنها را وزن کرده و در محل جمع آوریشان شناسایی کرد.

مسئله اصلی، کار رد یابی و شناسایی این مواد است.

برای همین، اطلاعات مربوط به این مواد در یک سیستم کامپیوتری ملی ذخیره می شوند تا در طول روند پاکسازی بتوان آنها را رد یابی کرد.

سپس بعضی از این مواد به مراکز خاصی برده می شوند و بقیه در همین جا باقی خواهند ماند.

دستگاههای کوچک تر، مستقیما در همین مکان پاکسازی خواهند شد.

پیر گیو، رئیس مرکز جمع آوری ضایعات الکتریکی در این زمینه می گوید : اینجا هر چیزی را می توان پیدا کرد.از آسیاب قهوه گرفته نا بلند گو، تلفن، لامپ و یا در بازکن برقی.”

او ادامه می دهد: کار ما در این مرحله این است که باتری، سیم و یا کارتریج پرینتر را برداریم و آنها را برای مرحله بعدی که خرد کردن صنعتی است آماده کنیم.
اینجا ما این مواد را اعم از فولاد، پولیمر و یا مس از هم جدا می کنیم، تا دوباره بتوان از آنها در صنعت استفاده کرد.”

تمام تلویزیون های قدیمی منطقه به مرکز پومپه در نانسی فرانسه آورده شده اند.
در هر ماه 400 تن از این مواد در این مرکز جداسازی می شوند.

پیر گیو می افزاید: می توان گفت که تقریبا 98 درصد تلویزیونها امروزه بازیافت شده اند. در گذشته، ضایعات تلویزیون که در عمق دو متری زمین دفع می شدند، یکصد متر مربع زمین را به مدت پنجاه سال آلوده می کردند.امروزه وقتی شما تلویزیون خود را به زباله دانی می اندازید، می توانید مطمئن باشید که کاملا پاکسازی شده است.”

شهروندان عادی بیش از پیش به جدا کردن ضایعات الکتریکی و الکترونیکی خود اهمیت می دهند ولی در مورد شرکت ها، این روند کند پیش می رود و لازم است آنها را به این کارمجاب کرد.

منبع:euronews


Green Fire ضایعات ,مواد ,آوری ,الکتریکی ,الکترونیکی ,شوند ,ضایعات الکتریکی ,بتوان آنها ,زباله دانی ,ضایعات تولید ,میزان ضایعات ,میزان ضایعات تولید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

جعبه سازی تکساز نهالستان زرین تاج برادران صوفی خدمات دارالترجمه ها تست tamirkade همه چی راجع به تیزر تبلیغاتی وبسایت رسمی تیم برنامه سازی آپ دیاز zafpack روانشناسی مُدرن